Bredband - Fiber - TV
Här följer lite blandad information om Fiber, Bredband och grundutbudet av TV-kanaler.
Sedan många år har föreningen haft koaxialkabel från Tele2 (tidigare ComHem) till alla bostäder och därmed ett grundutbud av TV-kanaler som föreningen bekostar. Då det är en kostnad för föreningen är planen att lösningen på sikt ska fasas ut. Dock finns det ett flertal som sitter på ganska långa bredbands-avtal med Tele2, varför styrelsen inte har satt något slut-datum.
Här kan du hitta grundutbudet av kanaler som finns i föreningen:
https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud
Det är inte tillåtet att ta bort kablar eller annan utrustning som hör till Tele2-lösningen. Detta för att leveransen via dessa kablar hänger ihop mellan bostäderna, så även om du själv inte använder Tele2 så kanske din granne gör det, varför kablarna måste finnas kvar!
År 2019 installerades "Öppen fiber" från Telia, för att brf-innehavare ska ha möjlighet att ansluta sig till ett modernt och snabbt bredband.
Inför inkoppling skapades denna grävkarta för att visa hur ledningarna går till respektive hushåll.
Här finns också en bild på den elektroniska utrustningen: Elektronik.
Sedan oktober 2025 är föreningen gruppansluten till bredband via Telia, då det avsevärt sänker kostnaden för alla medlemmar.
Varje hushåll beställer sin utrustning och kopplar in på egen hand, med ev. support från Telia ( tel. 020-20 20 70 ). Avgiften för bredbandet bekostas av föreningen men medlemmen är skyldig att lämna åter hårdvaran vid ev. flytt.
Komma igång:
Varje hushåll måste aktivera anslutningen, vilket kan göras via http://telia.se/aktivera
Ytterligare information för att komma igång med tjänsterna finns på http://telia.se/komigang
Betalning och fakturering
Bredbandet i sig faktureras föreningen , men om du beställer extra tjänster såsom t ex tv-utbud eller liknande så kommer det att faktureras dig direkt.
Fler tjänster
Den som vill beställa fler tjänster hos telia än vad föreningen bekostar kan göra det via http://telia.se/mitt-telia
Support
Du kan felsöka, felanmäla och lösa problem med Telias automatiska felsökare. Gå in på http://telia.se/fixa för att starta felsökaren.
Vid utflyttning
Om du har sålt bostaden och ska flytta från föreningen så behöver du avaktivera dina tjänster, så att den som flyttar in kan aktivera tjänsterna i sitt namn. När detta sker så ska Telia kontaktas på tel : 020 - 20 20 70 , vilket bör göras i god tid för att undvika onödiga fakturor.
Efter beställd flytt kommer en retursedel att skickas ut för att ge möjlighet att returnera den elektroniska utrustningen.
Frågor och svar :
- Måste man koppla in sin tv/bredband/telefon via fiber?
- Nej, det är inte nödvändigt. Om man har bredband via "det gamla" tele2-nätet så kan man tills vidare fortsätta. Föreningen meddelar om det blir ändringar.
-Kommer vanliga TV-utbudet från Tele2 (via "det gamla" nätet) att finnas kvar?
- Just nu finns inget beslut om att stänga ner den gamla lösningen. På sikt är det dock troligt att det kommer att stängas av. Medlemmarnas önskemål får avgöra hur länge den finns kvar.
- Uppdateras med flera svar när flera frågor kommer ...